tisdag 16 september 2008

LOUDNESS MAGNETIC?

Jag började med att skriva ett kommentarinlägg på Freddes inlägg nedan om den fucked up-mixade Death Magnetic men halvvägs igenom så insåg jag att detta blev så mycket text så jag smattrar det som ett nytt inlägg

Ja alltså, till att börja med så måste man ju säga att detta är hur intressant som helst ur alla möjliga jävla perspektiv egentligen. De första rapporterna om detta var ju när TDTNC släpptes och nån norsk snubbe talade om hur fucked up mixad/mastrad den var. Men det försvarades med att det kom en ny version som var rätt mixad.

Men nu kommer ju som sagt allt detta. Loudness-kriget har man ju läst en del om tidigare; dvs genom åren så är det en tendens att producera skivor som har högre Loudness (finns det en svensk översättning för detta? Högljuddhet?) än tidigare plattor. Musik med hög Loudness hörs helt enkelt mer och står ur mängden; på discoteket, gallerian, i bilen, bland folkmassor osv. Och band och artister själva vill ju att deras skiva ska HÖRAS och stå ut. Allt lågt dras upp och allt maxas. Och detta har alltså spårat ur. En ond cirkel helt enkelt.

Läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_War#Loudness
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness
http://www.rollingstone.com/news/story/17777619/the_death_of_high_fidelity/print

Sjukt intressant som sagt.

Det farliga med detta är att vid extremare grad av Loudness så distar det helt enkelt över, det är för högt mixat, och detta är fallet med Death Magnetic. Eller inte bara fallet, enligt forumen så har Metallica slagit nytt rekord av Loudness.

Vad anser jag själv då.. jag vet inte.. för mig är albumet högt. Det lever om. Det är rått och brutalt. Men det är inte så att jag blir förstörd av det. Jag antar att jag är ett så inbitet Metallica-fan att jag inte lyssnar på det helt enkelt. Jag hör låtarna och hur fantastiska de är.

När jag läser igenom en massa massa forum är det i majoritet personer med stor musikkunnighet som snackar; studiofolk helt enkelt. De har kört skivan genom sin superutrustning och helt enkelt blivit svårt chockade. Och är förbannade. Och desperata. Och tårögda. Och fattar ingenting. Osv. Bokstavligt talat alltså!

De fattar helt enkelt inte hur det har kunnat hända. Här snackar vi de bästa producenterna,engineer-snubbarna, mastereringsnubbarna och musikerna (!) som existerar och så har det gått så fel. Och det verkar vara svårt att peka på vart det har spårat. Ted Jensen skyller iaf ifrån sig och har i princip skickat iväg frågan till Greg Fidelman, som har spelat in och mixat albumet. Ni vet den där mörkhåriga, krullhåriga killen som är med och trycker rec i alla missionmetallica-klipp.

Och med tanke på folket bakom skivan så ska det inte kunna hända. Och då menar vissa att det helt enkelt har gjorts med vilja. För att sätta en ny extrem standard eller nåt.

Eller av anledningar enligt följande citat:

“Other producers believe that intensely compressed CDs make for better MP3s, since the loudness of the music will compensate for the flatness of the digital format.”

“Producers also now alter the way they mix albums to compensate for the limitations of MP3 sound. "You have to be aware of how people will hear music, and pretty much everyone is listening to MP3," says producer Butch Vig, a member of Garbage and the producer of Nirvana's Never- mind. "Some of the effects get lost. So you sometimes have to over-exaggerate things." Other producers believe that intensely compressed CDs make for better MP3s, since the loudness of the music will compensate for the flatness of the digital format.”

Och många skyller, som vanligt, på Lars Ulrich som ska ha skrikit åt Greg: ”Mera mera mera, högre högre högre!”

Riktigt är iaf att det måste ju vara Metallica och Rick Rubin som står bakom soundet på skivan. Här snackar vi artisten och producenten och de måste ju godkänna produktionen innan den släpps lös. Vissa menar att enda alternativet är att mixa om eller mastra om plattan för att rädda den. Loudnessbekämparna skriker iaf högt men menar också att kampen är maktlös eftersom den stora massan ändå sväljer allt och så länge skivan säljer så kommer den nya standarden vara ett fakum. Jag har läst lite rapporter och skivan verkar sälja som smör (enligt dagens standard).

Ja, det hela är iaf märkligt. Och fascinerande.


Tilläggas ska att jag är ingen studiokille och kan ha beskrivit vissa termer fel. Men hoppa då in, kommentera, och rätta mig. Eller framförallt, förklara mer för mig, för detta är som sagt något egendomligt.

13 kommentarer:

  1. Det här var riktigt intressant. Jag hade ingen aning om hela dealen med Loudness-tjafset. JAg ska väl säga att mina öron tagit ganska mycket stryk under åren. Över 100 livekonserter och regelbundet lyssnande på bärbart ljud i hörlurar under 20 år har helt klart satt sina spår. Jag får för mig att jag ibland hör rätt dåligt så jag stör mig inte på produktionen. Visst låter den mycket och den låter lite skränigt, men den enorma kvaliteten på låtarna i sig gör att jag inte stör mig alls. Sen påstås det att mixningen är för att det ska bli bättre mp3:or av det. Ja, jag har ju lyssnat rätt mycket på MP3 jämfört med CD så det kan vara därför. Något som är mycket intressant är att skivan låter annorlunda när jag lirar GH3 än på CD. Och det även när man bortser från mitt spelande.

    SvaraRadera
  2. Tillägg: Jag hoppas att detta inte eskalerar bara. Utan att det kanske leder till att Vinyl och CD släpps för oss musiknördar medans den stora massan, som vill ha allt högt och skränigt så det hörs bra i bilen, i köket eller i Carlingsbutiken, får nöja sig med MP3.

    SvaraRadera
  3. hahaha, älskar hur du lyckades pika Carlings-rockarna.

    Att det här ska kunna ha skett av misstag är ju ett stort skämt. Till och med jag har sedan länge varit medveten om "Loudness", hur kasst ljudet blir och hur man undviker det.

    Att "the loudness of the music will compensate for the flatness of the digital format" är ju ett sjukt dåligt argument. Vilken musikspelare har inte en equalizer-funktion och volymkontroll?

    Jag skulle kunna skriva många rader till, men då kommer jag att måsta göra som ERik och skapa ett helt nytt inlägg, så jag avslutar istället här med en fråga. Tror ni att Bob Rock skulle låtit skivan släppas med det här ljudet?

    SvaraRadera
  4. Det är faktist rätt värdelöst att ljudet är som det är, och jag stör mig på det ibland. Men som Erik säger: materialet är så jävla bra så ljudet faktiskt kommer i andra hand. Men tänk hur jävla bra det hade kunnat låta med en bättre mix? Jag får faktiskt lov att spela DM lägre på min stereo än de flesta andra skivorna, för annars gör det fan ont i öronen... och inte på ett bra sätt.

    SvaraRadera
  5. Bör även tilläggas att det fan i mig är bättre mixning på demo-skivan, och så ska det ju inte vara.

    SvaraRadera
  6. Hmm... det kanske bara var så att dom ville fånga samma känsla av irritation som folk hade över '...and justice for all'-ljudet, men ändå komma med en nyskapande irritation... eller?

    SvaraRadera
  7. Nordin: Det hade han aldrig gjort!

    SvaraRadera
  8. Nordin, du säger att det omöjligt kan ha skett av någon typ av misstag. Men varför gör man på det här sättet då? För att det ska överrösta allt annat? Eller som Judge säger att de vill nå någon sorts av irritation. Det är ju helt befängt och obegripligt.

    Bob Rock släppte St. Vrede. Soundet på den har ju fått en del stryk också.

    Och det är helt rikigt som Kriz säger att demoskivan är mycket mycket behagligare att lyssna på. Basen ger en helt annan tyngd. Soundet har en helt annan dynamik. Eller djup kanske man säger.

    Det mest intressanta äskulle ju vara att höra en snubbe som James uttalla sig om detta. Lars skulle mumla om vilken käftsmäll de vill ha och hur in your face skivan ska vara typ. James skulle uttala sig lite mer ärligt. Kanske. Eller inte.

    SvaraRadera
  9. Jag har snackat lite på msn med Bone. Han är ju en liten såndär studioröv och det är intressant att höra hans åsikter om Loudness nu ska alla också veta att han är en STOR Lars Ulrich-hatare :). Jag har smackat in lite vad han sägeR:

    Bone säger:
    är det om mastringskriget?
    Bone säger:
    Isåfall så är min kommentar helt sonika: "Det var bättre förr"
    ...
    Bone säger:
    Loudness-skiten har ju sabbat nya Foo Fighters. Bra skiva men jag orkar inte lyssna på den mer än typ 4 låtar sen är mina öron körda
    ....
    Bone säger:
    Alltså lyssna på The Pretender
    Bone säger:
    "rätt" högt
    Bone säger:
    det är helt sjuuuuukt jobbigt för öronen
    ...
    Bone säger:
    Alltså i Stuido tidningen tog dom tre låtar, eller var det fyra..., från olika årtionden
    Bone säger:
    det blev mer och mer jämn "korv" för varje årtionde. Vilket innebär att dynamiken i musiken går förlorad
    Bone säger:
    Led Zeppelin tokmastrad är sämre än orginalet, i mina öron
    Bone säger:
    förutom den uppenbara vitsen du gav mig där, som jag inte tänker ta, så är anledningen att dom övermastrat den
    Bone säger:
    Nu har jag inte hört så mycket
    Bone säger:
    men om det är som du skriver så har dom pressat skivan över eller exakt på nollan hela vägen
    Bone säger:
    Vilket i realitet är "eleven"
    Bone säger:
    vilket låter skit
    Bone säger:
    för det tillför distortion vilket sabbar ljudet.
    ...
    Bone säger:
    Otroligt konstigt koncept. Sen ska man även tänka på att radiokanalerna även dom lägger på mer kompression. Så tillslut är det bara otroligt, otroligt högt men helt odynamiskt
    ...
    erik säger:
    men som sagt, än en gång, varför har de gjort såhär med Death Magnetic? För att den ska "leva om" mer än alla andra plattor? Vem har rattat och bestämt liksom? Lars Ulrich?
    Bone säger:
    Lars och skivbolaget
    Bone säger:
    det är ju, tror nissarna, ett krig för att höras
    Bone säger:
    hörs man vinner man
    Bone säger:
    så teknikerna har inget val, de måste vara villiga att vara med och kriga för att få jobb.
    erik säger:
    men bestämmer skivbolaget sådant? Jag menar, Metallica själva måste ju höra eller vara så pass insatta så att de vet att det itne är bra?
    erik säger:
    Rick Rubin kanske?
    erik säger:
    I forumen får han mycket skit. Tidigare Loudness-rekord ska RHCP-plattan Californication ha
    Bone säger:
    Näe tvivlar på att Rick Rubin skulle göra det. Men kanske. Men Rick Rubin jobbar ju inte så. Han rattar ju inte.

    SvaraRadera
  10. Jag är ingen stor Lars Ulrich-hatare. Tycker bara att karln´ är totalt talanglös. Ja....och en självgod snackapa.

    SvaraRadera
  11. Asså, tänk om folk lärde sig att bara skruva upp volymen om de ville ha lite mer tryck... eller iallafall skaffa sig en bättre stereo. Jag menar, är det en 'Electrolyx'-CD/radio folk använder sig av?

    SvaraRadera
  12. Folk funkar såhär: De laddar ner Mp3:or, i kass kvalla och kör på sina fjärtiga datahögtalare. Då ska det leva om. Så funkar det. Hur många bryr sig egentligen om att skaffa två tunga pjäser till fronthögtalare? Nä, folk köper hemmabiosystem med fem-sex-sju-åtta-nio-tio (osv..) små högtalare som ger ett fantastiskt surroundljud och gör att Sagan om ringen känns jättespännande och det känns som att orcherna ligger bakom soffan och grymtar. MEN... när man då ska lira musik, högt alltså, med bra tryck.. Då är det INTE bra ljud. Då håller inte sådana högtalare. Då ska det vara Loudness Maximus och leva om.

    SvaraRadera
  13. Konsensus är att det var bättre förr. (läs; vinyl & analogt ljud) Jag menar, det finns få plattor där energin är så påtaglig som på "Kill 'em All".

    SvaraRadera

Instagram

Copyright © rawk | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com